Distribuie articolul

Manageriată de Liviu Cheloiu, „selecționerul” Festivalului Babel, conferința de presă de vineri, 17 iunie 2022, din cadrul Festivalului Artelor Spectacolului Babel i-a avut ca invitați pe Piotr Wojtyniak, artistul polivalent al Companiei de Teatru Kalejdoskop din Cracovia – Polonia; pe Despoina Sarafeidou de la Compania de Teatru 1+1 = 1, Atena, Grecia, dar și pe regizorul Sorin Militaru, directorul Teatrului Dramatic ,,I.D.Sîrbu’’ de la Petroșani. Aceștia au vorbit despre spectacolele lor jucate în cadrul Festivalului Babel Târgoviște, despre impresiile acumulate în timpul acestui maraton teatral, dar și despre multe alte lucruri interesante.

,,Vremea ne-a încurcat un pic, dar o descurcăm și pe asta. Ne bucurăm că nu ne-a încurcat ploaia în ceea ce privește spectacolele și happening-urile companiei Scena Kalejdoskop din Cracovia- Polonia. Ceea ce fac ei este ceva vizual. Din punctul meu de vedere, dincolo de performanța cu care lucrează, pentru mine spectacolele lor sunt ca picturile de pe pereți și atunci, ca spectator, neavizat, încerc să înțeleg ce vreau, dincolo de simbolistica transmisă. Aș vrea să-i întreb nu neapărat despre spectacole, ci despre stilul de viață pe care îl duc, pentru că totdeauna când încerc să-l contactez pe Piotr, ori repetă, ori este într-un turneu, ori are un picior sau o mână ruptă, ori e bolnav de Covid… cam astea au fost conversațiile noastre în ultimul an. D-asta sunt curios și aș vrea să vă fac și pe dumneavoastră curioși, stilul lor de viață… Cum manageriază, pentru că știu că se plimbă foarte mult? Ei vin dintr-un oraș, din Cracovia, care, aș spune eu, este capitala teatrelor de stradă. Am fost acolo de două ori, am și jucat, au un festival de stradă foarte important sau chiar mai multe’’, a declarat Liviu Cheloiu

,,Vă mulțumesc pentru invitația la acest festival. 2022 este un an special atât pentru mine, cât și pentru întreaga comunitate teatrală, după pandemie! Pot să zic că am supraviețuit, dar nu a fost ușor. Ca să vă răspund la întrebare? Compania de teatru  Kalejdoskop  este un grup mic, restrâns. Pentru că suntem o companie mică noi le facem cam pe toate… și regie… și scenografie… și șofat, totul, nu avem oameni dedicați pentru partea tehnică. Din acest motiv lucrez continuu… Acum suntem în mijlocul stagiunii și practic… lucrăm non stop. De aici mergem la Cracovia, unde este noaptea teatrelor și o să avem reprezentație acolo. Se prea poate ca în octombrie să fim invitați la Iași, să prezentăm un spectacol. În momentul de față pregătim și avem planificate spectacole la festivaluri și evenimente din Gdansk, Varșovia, Katowice’’, a precizat  Piotr Wojtyniak, artistul polivalent al Companiei de teatru Kalejdoskop din Cracovia- Polonia.

,,M-am simțit ca acasă aici, e prima dată când vin în România, e prima dată când particip la un festival în România, mulțumesc organizatorilor din Târgoviște. M-am simțit ca acasă din două motive, odată la nivel uman… de felul cum au reacționat gazdele și cărora le sunt recunoscătoare și în al doilea rând legat strict de spectacol, este vorba despre public, pentru că spectacolul meu este cu public foarte aproape, este un spațiu foarte intim și am nevoie de interacțiunea cu publicul. Spectacolul nu funcționează dacă publicul nu participă și el la spectacol.Teatrul este întâlnirea dintre actor și public. Am simțit că publicul era cu mine, că spectatorii erau cu mine, jucau împreună cu mine. Pentru un spectacol precum Kassandra actorul are nevoie de public. Acest spectacol nu se poate juca în absența unui public activ în spectacol. Spectacolul se joacă doar în engleză stricată… Acest text a fost scris special pentru mine în această engleză stricată și are sens doar în această limbă pentru că este singurul fel în care emigranții comunică în lume… în această enleză stricată…’’, a punctat Despoina Sarafeidou, Compania de Teatru 1+1 = 1, Atena, Grecia

,,Nu știu cum a fost văzut spectacolul nostru ,,Moartea lui Ipu’’ pentru publicul nevorbitor de limbă română, dar pentru publicul românesc, într-adevăr, cred că este o amintire puternică acel film al lui Sergiu Nicolaescu intitulat ,,Și atunci i-am condamnat pe toți la moarte’’, interpretat de Amza Pelea… Cred că povestea funcționează foarte bine la nivelul nostru de viață, de înțelegere. Teatrul din Petroșani care a făcut acest proiect este într-un proces de reorganizare. Deși a fost înființat de foarte mulți ani, în ultima perioadă, Teatrul din Petroșani a trecut printr-o perioadă foarte grea  și acum încercăm, printr-un proiect de management cultural pe care l-am propus să refacem gloria de odinioară a acestui teatru, iar această invitație la Târgoviște este un prim pas în această direcție… Premiera am avut-o în luna februarie și cred că aceasta este a zecea reprezentație. Știți foarte bine că aceea zonă este mai specială pentru că a fost părăsită de populația de acolo în masă. Petroșani a devenit, dintr-un oraș foarte bogat, minier, mono-industrial, un oraș fără locuri de muncă. Acum, în zona Văii Jiului, se fac niște proiecte naționale și chiar europene, cu fonduri europene, pentru transformarea din zonă industrială într-o zonă cultural – turistică. Zona este nu numai săracă, ci și părăsită acum. Teatrul este un bastion, este un loc extrem de important în această dimensiune culturală de transformare a zonei. Avem public la spectacole, nu am avut sală sub 200 de locuri, ceea ce este foarte bine…’’, a declarat regizorul Sorin Militaru, directorul Teatrului din Petroșani.


Distribuie articolul