După cei doi ani în care ediția cu numărul X nu a putut avea loc din cauza pandemiei, acum aceasta este programată pentru perioada 10 – 19 iunie 2022. Tema ediției este Limbaj. Organizatorii și-au propus ca această ediție care stă sub semnul unei cifre rotunde, să fie aniversară în primul rând prin faptul că reprezintă un nou început. Spectacolele și evenimentele artistice vor pune în lumină limbajul ca element vital al vieții umane și, poate, nu numai, pentru că și animalele au limbajele lor. Limbajul este înțeles, în principal, drept cuvânt, dar poate însemna și altceva: mișcarea corpului, semne, contact vizual, scris, desen etc. Cu toate acestea, limbajul pe care și oamenii și animalele îl înțeleg este tipul de energie investit în actul de comunicare. Prin diferite tipuri de limbaj poți vindeca sau ucide. Noi ce alegem? Anul acesta, au acceptat provocarea de a participa la Babelul cu sens schimbat, un loc al întâlnirilor de bun augur, teatre și companii teatrale din Belgia, Germania, Franța, Italia, Scoția, Polonia, Republica Moldova, Algeria, Grecia, Turcia, Kazahstan, India și Coreea de Sud.
Printre capetele de afiș se numără instalația The Third Reich propusă de controversatul regizor italian Romeo Castellucci, întunecatul Richard III realizat de Théâtre en Pièces din Chartres, Franța, captivantele spectacole de stradă a două companii poloneze Biuro Podróży, cu titlurile Eurydice și Kaspar, și Scena Kalejdoskop, cu Made of stone și Charcoal Burners, precum și producțiile cuceritoare prin autenticitate și, totodată, exotism din Kazahstan, respectiv India: Turkestan Music and Drama Theater Raimbek Seitmetov – spectacolul Lament of the Queen și one-man show-ul Darwin al lui Vidyanidhee Vanarase (Prasad), director fondator, membru în consiliul executiv al Institutului Internațional de Teatru (International Theatre Institute – ITI-UNESCO). La fel de exotică este și tradiționala prezență a trupei algeriene Knights of Stage Association din Adrar care aduc spectacolul Antigone și performance-ul de dans contemporan T&S Duel.
Remarcăm două direcții de bază: întoarcerea la marile mituri, la povești puternice care au străbătut granițe și epoci, contrabalansată de teme extrem de specifice, familiare unei anumite regiuni sau grup etnic. Tabloul Babel este completat și de alte spectacole de stradă (Jordi L. Vidal Company, Bruxelles, Belgia cu spectacolul Ooups și Eccentrici Dadarò, Italia cu Incomica) și one-man/woman show-uri (HeimatLost jucat de Çaglar Yiğitoğulları, Shaman-Punk Performance, Hamburg, Germania și Kassandra, performance-ul artistei și regizoarei Despoina Sarafeidou, 1+1=1 Theatre Company, Atena, Grecia). Artiștii din Sibiu (Compania Microbis – Casa de Cultură a Studenților), Reșița (Teatrul de Vest), Petroșani (Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu) și, nu în ultimul rând, Chișinău (Teatrul Național Satiricus) vor fi prezenți în programul Babel 2022. Memorandumul semnat în Babelul din 2019 cu Asociația Teatrelor din Coreea de Sud face posibilă participarea unei trupe coreene anul acesta: Professional Theatre Company Sae Byuk din Daejeon cu spectacolul San Chak: Life and Love story of Sin Chae HO, precum și a unor studenți ai Universității Kyonggi din Seul. Aceștia vor interacționa cu studenți ai Performing Arts Studio Scotland (PASS) de la Edinburgh College, coordonați de profesorii Scott Johnston și Ashling Findlay-Carroll, precum și cu studenți de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și UNATC I.L. Caragiale din București. Babel 2022 se anunță un melanj de limbaje, unite sub cel comun al artei și prieteniei! Organizatorii mulțumesc partenerilor pentru întregul sprijin acordat în organizarea și promovarea evenimentului: Ministerul Culturii, Institutul Cultural Român, Radio România, Societatea Română de Televiziune.
,,Vom arăta că suntem în sărbătoare…’’
,,Încep această conferință prin a-mi exprima îngrijorarea cu ceea ce se întâmplă în Ucraina, ceea ce este absolut firesc pentru că noi artiștii trebuie să fim moderatori de conștiințe și ar trebui să fim primii care se exprimă în acest sens. Ați văzut că este o întreagă dezbatere dacă trebuie sau nu să susținem cultura rusă în acest context. Eu zic că ne aparține cultura la toți, ne aparține și cultura rusă cum ne aparține… și cultura franceză… și cultura ucraineană. Din punctul acesta de vedere nu este niciun dubiu… A – X- a ediție BABEL, care trebuia să aibă loc cu doi ani în urmă, când a început pandemia, este și o ediție care pentru noi este mai puțin aniversară, este o ediție mai tristă pentru că este foarte greu să repornim motoarele care s-au răcit între timp dar și pentru că în mod normal ar fi trebuit să avem trupe din Ucraina și din Rusia. Pe această idee de teatru și educație, Festivalul de BABEL continuă cu workshopuri. Avem 100 de voluntari, elevi din liceele din Târgoviște, iar workshopurile îi vor pregăti atât pe actorii prezenți dar și pe elevi în ceea ce privește artele spectacolului, le vor deschide perspective, le vor arăta că ceea ce învață în școală poate fi aplicat în viață… Festivalul BABEL se deschide cu o producție italiană, una dintre cele mai importante, de fapt în jurul acestei producții se orientează tot festivalul. Este vorba de producția lui Romeo Castelluccii, care vine pentru a doua oară în România. A mai fost invitat la Festivalul Național de Teatru. Este unul din regizorii uriași ai lumii, este un regizor lipsit de reverență față de autorități, față de biserică, este un regizor care lucrează cu bugete absolut colosale. Este doctor honoris causa al mai multor universități din lume. S-au făcut proteste împotriva lui în Polonia, în SUA, este un regizor care schimbă lumea, schimbă oamenii și schimbă ideea despre teatru. Pentru el teatrul nu este numai ceea ce ne imaginăm noi că ar fi, o să vedeți că spectacolul lui se bazează pe niște stimuli ai omului, pe stârnirea simțului auditiv, vizual… Este un regizor filozof, el nu merge atât pe tehnică, ci mai mult pe declanșarea unor emoții puternice … Aș vrea să fac câteva precizări în legătură cu cele trei spectacole. Don Juan este montat de mine și este anul Moliere, îl aniversăm pe Moliere și am zis că este important să aducem și un spectacol Moliere. Moartea lui Ipu este un spectacol de teatru psihologic, un spectacol de ritual românesc… care este foarte interesant pentru că noi vorbim despre valori românești dar uneori folosim numai cuvinte. De data asta cu personaje și imagini o să vedeți cum se declanșează procesul emoțional. Sunt convins că o să vă placă acest spectacol. Sigur că nu vă spune foarte multe teatrele din Reșița sau Petroșani, dar sunt totuși teatre care au 70 de ani de existență. Au fost înființate pe vremea comunismului și au deservit comunități industriale foarte asemănătoare cu ceea ce se întâmpla la Târgoviște în acea perioadă când s-a înființat combinatul și vreau să vedeți ce nivel de spectacole există în aceste locuri pe care le spunem pierdute…. Sunt teatre care nu prea joacă la alte festivaluri și atunci datoria noastră este de a sprijini minoritățile, de a sprijini locurile acestea mai defavorizate, pentru că este ceva specific și se leagă foarte mult de ceea ce reprezintă BABELUL . Festivalul BABEL nu este numai o înșiruire de titluri, este un concert de care ne ținem, este o formă de a demonstra că putem să rezistăm și în condiții de război și în condiții de sărăcie și în condiții de tot soiul pentru că viața nu este simplă. Vreau să vă spun că am primit oferte din partea Asociației HORECA , a unor întreprinzători locali care vor să susțină BABELUL, suntem înscriși în festivalurile europene pe toate site-urile, suntem finanțați de Institutul Cultural Român, este o reușită pentru că președintele ICR, d-ul Liviu Jicman este cel care ne-a finanțat prima dată și a și venit la BABEL, pe vremea când era vicepreședinte. Sper să fie prezent și acum. Sper să fie prezent și ministrul Culturii, pentru că Ministerul Culturii ne finanțează pentru prima oară festivalul, a fost o bătălie foarte mare. Nu am avut de data aceasta nici o opoziție din partea autorităților locale, Primăria ne susține, ceea ce pentru mine este îmbucurător și liniștitor pentru că nu e simplu să investești în cultură. O să aducem toată Târgoviștea pe stradă pentru că festivalul va debuta cu o paradă, așa cum v-am obișnuit în fiecare an, fiecare țară va defila cu costumele respective, vom avea jocuri de artificii, sper că vom avea motocicliști și mașini de epocă, acum suntem în negocieri. În orice caz vom arăta că suntem în sărbătoare…’’, a declarat Mihai Constantin Ranin, managerul Teatrului ,,Tony Bulandra’’ Târgoviște la prima conferință din acest an dedicată Festivalului Babel care îi va bucura din nou pe târgovișteni și dâmbovițeni.
,,Încercăm să ne revenim după aceste vremuri grele prin care am trecut’’
,,Revenim cu o ediție tampon, aș spune eu, pentru că încercăm să ne revenim după aceste vremuri grele prin care am trecut, dar iată că am rezistat. Mulțumim autorităților locale care ne-au suportat în tot timpul acesta în care noi practic am produs… de la Teatru sau de acasă, dar noi am produs. A fost și un lucru rău că am dat un pic din bucătăria actorului, ceea ce nu era neapărat necesar… Am început să ne expunem în tot felul de documente ca să ne justificăm munca sau telemunca. Ediția a – X-a trebuia să fie acum doi ani, în 2020, ne pregătisem cu propuneri foarte generoase și foarte curajoase, adică vroiam să aducem Teatrul de Arte de la Moscova, câteva companii din Ucraina, spectacole din Rusia. Acum nu mai e posibil, dar revenim cu ediția a X- a, o ediție tampon care are un conținut foarte curajos prin aducerea lui Castelluccii în România. O să vă întâlniți cu prieteni ai festivalului pe care probabil că îi știți… O să vă întâlniți din nou cu algerienii, o să vă întâlniți cu companii coreene, cu companii poloneze… O să avem spectacole stradale de amploare care se vor întâmpla, sperăm noi, în Piața Tricolorului sau în Piața Mihai Viteazul. O să ne întâlnim și cu companii românești, sunt două teatre care vor fi prezente în festival, Teatrul de la Reșița care va participa cu spectacolul Don Juan de Moliere. O să ne întâlnim și cu Teatrul din Petroșani care va veni cu un spectacol original, Moartea lui Ipu… O să ne întâlnim și cu compania indiană care o să vină cu trei spectacole, pe care ați mai văzut-o aici. Din câte observați sunt niște legături pe care noi le-am încheiat de-a lungul timpului și practic facem această ediție tampon cu ajutorul lor. Ne ajutăm reciproc… O să vedeți și câteva monodrame în spectacole în care există un singur actor sau actriță… Teatrului Tony Bulandra va participa la festival cu două producții, Evita Tango în regia și scenografia lui Mihai Constantin Ranin și piesa ,,Crimă și Pedeapsă’’, un titlu din dramaturgia rusă, în regia lui Dumitru Acriș’’, a punctat actorul Liviu Cheloiu, directorul Festivalului Babel.